Het is erg belangrijk dat je als ondernemer een tijdsregistratie bijhoudt. Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de ondernemers dit niet op de juiste manier doet. Hierdoor kunnen veel inkomsten misgelopen worden en heb je geen bewijs hoe lang je met een bepaalde opdracht bezig bent geweest. En dat kan weer grote gevolgen hebben. Daarom is het van belang om je hier goed in te verdiepen en altijd alle tijd op te schrijven die je kwijt bent aan een opdracht. Waarom een tijdregistratie bijhouden?Je hebt zojuist kunnen lezen wat het belang is van het bijhouden van een tijdsregistratie. Maar wat is een tijdsregistratie nou eigenlijk precies. Het is niet meer of minder dan een schema opstellen waar je je uren in opschrijft. Dit kan heel gemakkelijk in Excel. Maar je hebt ook verschillende online programma’s hiervoor. Je kan voor jezelf kijken wat jij de beste manier voor jou vindt. Iedere keer dat je begint met werken aan een opdracht schrijf je onmiddellijk het tijdstip op in een schema. Stop je tussendoor of ben je klaar met de opdracht? Vul opnieuw het tijdstip in. Op deze manier heb je een mooi overzicht van de besteden uren van een opdracht. Deze kan je vervolgens doorberekenen aan de opdrachtgever. Loop je inkomsten mis door het gebruik van een tijdregistratieInmiddels heb je een mooi schema opgesteld in Excel of maak je gebruik van een online programma. Je ziet het al meteen: in één oogopslag kun je je gewerkte tijden terugvinden. Zo weet je precies hoeveel tijd je kan doorberekenen aan de klant. Mocht de klant bij het ontvangen van de factuur om een bewijs van de gewerkte uren vragen, dan heb je hier een mooi overzicht van. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan. Tevens loop je zo geen inkomsten mis, want veel ZZP’ers die geen tijdregistratie bijhouden, vragen uiteindelijk te weinig omdat ze niet precies weten hoeveel tijd ze in de taak hebben gestoken. En dat is natuurlijk zonde. |
https://keeping.nl/tijdregistratie |